Nikitas språkutveckling

Senaste tiden har det kommit så himla mycket nya ord, tänkte sammanfatta alla ord hon kan, om jag kommer ihåg alla ;) Uppdaterar från senaste listan när hon va 18 månader, bara sen dess har det kommit massa nya ord.

Dom hon kunde innan; Mamma, Pappa, momo (sagt 1 gång och jag filmade!), tisse, titt-ut, tutte, nej, ja, här, tack, där, titta, docka, bebis, mun, häpa (näsa), pa-pa (lampa), pah (hoppa), hej, hej då, wie, blä, aj, ajsh (oj), ajaj, bamt (varmt), pappe (papper), bota (borta), bublo (bubblor) bö (bu)
Och dom nya; Dato (dator), kaka, tut-tut (när man står i vägen), äpple, vovve, öra, stumpen, mom (kom), viwi, Lea (Linnéa), tii (kiss), bit (när hon eller någon annan bits)

Dom jag kom på nu, över 40 ord! Sen är ju inte alla tydliga ord men man hör vad hon menar iaf :) Hon lägger inte ihop ord till meningar än utan det är mer mamma mom, som betyder mamma kom. Men hon förstår allt känns de som, vad man än säger så förstår hon.

Och när Stumpen vill ha skinka och jag inte ger honom de står hon och tjatar och tjatar och säger kisse och pekar på skinkan och visar tydligt att hon vill att jag ska ge honom skinka, så inte bara stumpen som tjatar utan även hon :) Och när han ändå inte får skinka så pekar hon på sin macka så jag lägger på en skinka på hennes macka, så hon ger den till stumpen. Hon är inte dum hon :)

Kommentarer
Thakock Skrev:

Hahah såå gulligt.



Kul att hon lär sig så mkt =)

2011-09-05 @ 16:23:48
URL: http://briadlover.blogg.se/
Linn med Milia Skrev:

Oj det verkar som det hänt en hel del sen jag läste sist! Kul att Nikita blir så stor och duktig! Och kul att se att din mage växer :) mindre kul med skilsmässa :(

Hoppas du mår bra iaf, och att du har familj och vänner som kan stötta och hjälpa dig!

2011-09-07 @ 14:16:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: