Libero.se

Läste nyss på libero.se att barnet har mer än 90% chans att överleva om det skulle födas, känns ju väldigt skönt :)


Vecka 27

Barnet:
Barnet är 32 cm långt och väger 1 kilo. Dess ansikte har blivit lite rundare. Foten mäter 4 cm, lårbenet 5 cm och huvudets diameter är nu 7 cm. Skulle barnet födas i vecka 27 har det mer än 90% chans att överleva, det har allt som behövs för ett liv utanför livmodern. När du nu går in i den sista tredjedelen av din graviditet återstår mognad och tillväxt. Barnet är fortfarande mycket magert då det inte har lagt på sig något underhudsfett ännu. Huden är röd, tunn och täckt med fosterfett. Ögonen och ögonlocken är fullt utvecklade. Barnets hörsel har förfinats och det uppfattar mer nyanserat röster, musik och plötsligt höga ljud.

Har suttit och diskuterat med dom på betsafe.com fast jag visste att det inte skulle leda någon vart, men det var bara för att vara irriterande för dom. Usch måste sluta tänka på det. Skulle behöva diska, lovade andré att jag skulle diska igår men blev inte så, så nu är det massa disk istället.

Snutten i magen gör mig iaf på bättre humör, hn ligger där inne och drar sin fot eller hand över magen där jag har handen, min lilla mysbebis. Fattar inte hur man kan älska någon så mycket som man aldrig har träffat. Och jag har fortfarande inte fattat till 100% att vi snart ska bli föräldrar. Det är ju så stort och man kan inte föreställa sig hur det kommer att bli med en till familjemedlem. Men jag längtar som bara den! Det jag tycker är konstigt är att jag var livrädd för förlossningen innan jag vart gravid, tänkte ofta på hur det skulle bli första gången jag ska föda, och hur det känns och hur ont det gör, om nått skulle gå fel. Men nu när jag är gravid tänker jag aldrig på förlossningen, iaf inte på det sättet. Nu litar jag väl på att dom vet vad dom gör och vet hur dom ska agera om något skulle gå snett, så just nu tycker jag inte jag behöver oroa mig. Men jag är nervös inför dagen det är ju ändå en stor upplevelse.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: