Vecka 35

Idag går jag och bebis in i vecka 35 ( eller 36 om du föredrar att räkna så )

( Info: Libero.se )

Barnet:

Ungefär 45 cm och mellan 2.5-2.7 kg. Barnets sugmuskler har blivit starkare och det har blivit rundare i hela ansiktet. Hjärnans slutliga mognad inträffar vid denna tid och en färdig individ gör sig redo att födas. Nu är det bara slutspurten, den sista månaden, kvar men redan nu går det bra att födas till ett liv utanför livmodern. Barnet har trängt ner djupare i bäckenet, magen har sjunkit och plötsligt blir det lättare att andas. Barnet lägger på sig ytterligare ett kilo under den sista månaden.

Mamman:

Belastningen på rygg och bäcken ökar, det är påfrestande för ledband och muskler. Vid den här tiden är det vanligt att man kan känna sig både lite nedstämd och irriterad. Det är påfrestande att vara stor och tung och allt går långsammare än det brukar göra. Du blir andfådd för minsta lilla och svettas mer än vanligt. Om du känner dig rastlös och orolig så är det helt normalt. Många kvinnor sover oroligare, har mer halsbränna och springer och kissar stup i kvarten, även nattetid. Du börjar längta efter att föda, att få se ditt barn på riktigt och att snart få din egen kropp tillbaka igen. Antagligen fantiserar ni mycket kring barnet som snart skall födas och ni tänker kanske också på det stora ansvar som väntar er.

Egna anteckningar:

Äntligen har svullnaden från mina händer minskat, och gör inte så ont längre. Kan fortfarande inte öppna oöppnade jospaket eller läsk, men någon nytta får väl andré göra? :)
Jag kan inte längre ligga på rygg, för då trycker bebisen så mycket mot mina lungor så jag knappt kan andas och jag blir helt yr efter bara ett par sekunder. Igår kväll fick jag lustig ont i magen, var helt yr och mådde illa. Kände mig helt slut i kroppen, så vet inte riktigt vad det var, men det gick över väldigt fort ändå.
Oj vad jag saknar min kropp nu, vill ha tillbaka min kropp, vill kunna få på mig mina kläder igen och inte behöva gå i andrés tröjor och kalsonger och mina mjukisbyxor varje dag. Nu kan jag inte ens tänka mig att jag varit smal, när man ser gamla bilder så kan jag inte se mig som att jag verkligen va så smal! Sen inskrivningen vecka 16 har jag gått upp 13 kg, så sammanlagt har jag gått upp 16 kg, men då gick jag också ner 4 kg i början, så det är därifrån jag räknar.
Nu har jag riktigt bebislängtan, och min kroppslängtan så nu känns det som att hn kan få komma nu, fast jag vill ha en februari bebis så hn får helst vänta ett tag till. Men i vilket fall så är det inte långt kvar nu, och det känns skönt! Då ska både jag och andré banta, för han har gått upp ungefär lika mycket som mig :)

( kommer bättre bild på magen senare )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: